Interne communicatie: hoe laat je mensen samenwerken aan een gemeenschappelijk doel?

vrijdag 31 januari 2025 | geschreven door Madôt Schöningh

Als communicatiebureau zijn we gespecialiseerd in op maat gemaakte communicatie voor verschillende doelgroepen. Meestal zijn dit mensen buiten de organisatie van onze opdrachtgevers. Maar soms is de doelgroep ook de organisatie zelf. Hoe zorg je er met communicatie voor dat mensen binnen verschillende organisaties zich betrokken voelen bij één project? Je leest het in deze blog over de casus A16 Rotterdam.

Nieuwe verbinding A16 en A13 

In 2022 stond Rijkswaterstaat aan de lat voor een grote operatie: de aanleg van de nieuwe Rijksweg A16 Rotterdam. Een snelweg die de A16 ter hoogte van het Terbregseplein verbindt met de A13 The Hague Airport. Voor een project van deze omvang was een samenwerking nodig van verschillende aannemers. Zo ontstond de aannemerscombinatie De Groene Boog. De unieke samenwerking tussen opdrachtgever (Rijkswaterstaat) en opdrachtnemer (De Groene Boog) kreeg de projectnaam A16 Rotterdam.

Tappanner Madôt werd gevraagd om interne betrokkenheid en verbinding te creëren tussen collega’s van beide partijen. Het doel was om de verschillende belangen samen te brengen in een mix van communicatiemiddelen. Maar in praktijk merk je dat er cultuurverschillen bestaan tussen de verschillende organisaties en tussen organisatielagen onderling. De uitdaging was dus om de taal van uitvoerders te vertalen naar het management en andersom.

De uitdaging was om de taal van uitvoerders te vertalen naar het management en andersom.

Menselijke verbinding 

Madôt verdiepte zich in de behoeften van alle medewerkers door het gesprek aan te gaan. Onder andere deze gesprekken leverden de basis voor verschillende initiatieven. Zo ontstonden de interne nieuwsbrief ‘Groen en Groos’, de ‘Trots op’-rubriek waarin de samenwerking tussen een Rijkswaterstaat- en De Groene Boog-collega centraal staat en ‘Plek A16’, een platform voor het delen van intern nieuws. Ook maakten we een fotoboek waarin gezamenlijke mijlpalen een speciale plek kregen. 

Sociaal contact en oog voor het individu waren de sleutel tot succes. Zo bleek ook uit de padeltournooien, tafelvoetbalwedstrijden, gezamenlijke lunches en familiedagen die alle betrokkenen letterlijk samenbrachten. Deze initiatieven brachten de verschillende medewerkers op een laagdrempelige manier samen en zorgden voor onderlinge verbinding, ook buiten de werkvloer om. Het heeft zelfs geleid tot een groep die samen op wintersportvakantie gaat om te skiën.

Sociaal contact en oog voor het individu waren de sleutel tot succes.

Nieuwe fase

Eind 2025 opent de A16 Rotterdam. Richting de afronding van het project zijn er steeds minder betrokkenen binnen beide organisaties. De nieuwe uitdaging is om die steeds kleiner wordende groep toch verbonden te houden. We zetten bestaande middelen nog steeds in, maar minder vaak dan eerst. Het belangrijkste is om in gesprek te blijven, want alleen zo weet je of je met communicatie op de goede weg bent.

Meer weten over het project A16 Rotterdam? Lees hier de casus.

Ben je benieuwd of wij je kunnen helpen?
Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

070 - 331 48 50