Hoe haal je alles uit je LinkedIn-profiel? 3 tips en trends
vrijdag 26 september 2025 | geschreven door Verine de Bies
LinkedIn is hét zakelijke platform om te netwerken. In Nederland telt het platform in 2025 ongeveer 5,7 miljoen leden en het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek van Newcom zijn 1,7 miljoen Nederlanders dagelijks actief op LinkedIn. In deze blog delen we tips en trends, zodat jij alles uit jouw LinkedIn-profiel kunt halen.
Creëer maximaal bereik onder jouw volgers
LinkedIn kent twee soorten gebruikers: professionals en bedrijven. Voor beide gebruikers biedt LinkedIn verschillende plekken om content te delen. Het persoonlijke profiel is natuurlijk het meest bekend. Dit is een pagina met korte introductie van jou als vakspecialist. Vermeld met een duidelijke kopregel wie je bent en wat je doet. Zorg dat de belangrijkste informatie vooraan staat, want deze is ook zichtbaar voor andere gebruikers en wordt door zoekmachines getoond als zoekresultaat op jouw naam. Zorg verder voor een goede profielfoto en vergeet de omslagfoto niet!
Tip! Maak de kopregel zo concreet mogelijk. Dus liever niet: communicatieprofessional. Maar vertel ook waar je expertise ligt en welke waarde jij toevoegt. Bijvoorbeeld: communicatieadviseur | specialist in interne communicatie en storytelling | helpt organisaties betrokken medewerkers creëren. |
Bedrijven kunnen eenzelfde soort profiel vullen, maar dan met bedrijfsinformatie. Dit is dé plek om je als organisatie te profileren, meer informatie te delen over je bedrijf en een link naar je website op te nemen. Volgers van de pagina kunnen de bijdragen van een bedrijfspagina makkelijk delen. Maar wist je dat bijdragen vanuit een bedrijfsprofiel slechts 6% van de volgers bereiken, terwijl bijdragen vanuit jouw persoonlijke profiel 50-100% van je volgers kunnen bereiken? Het algoritme geeft namelijk de voorkeur aan bijdragen waar mensen een centrale rol in spelen.
Tip! Zorg ervoor dat je je bedrijf zo menselijk mogelijk presenteert op LinkedIn. Bijvoorbeeld met foto’s of quotes van collega’s. En praat in de ‘ik-/wij-vorm’ in plaats van de derde persoon. |
Tot slot zijn er ook (besloten of open) groepen op LinkedIn. Leden kunnen op een laagdrempelige manier vragen aan elkaar stellen of ervaringen delen. Content van een groep is alleen zichtbaar voor de leden en kan niet buiten de groep gedeeld worden. Dat is nadelig voor de zichtbaarheid. Daarnaast is het moeilijk om een groep ‘levend’ te houden, omdat de gedeelde content dus alleen voor de leden van de groep zichtbaar is en deelnemers niet gestimuleerd worden om actief deel te nemen.
Tip! Kies je voor een groep op LinkedIn? Zorg dan voor een actief moderatiebeleid door deelnemers zich te laten voorstellen aan elkaar of door regelmatig onderwerpen in de groep te delen. |


Ontrafel het mysterie van het algoritme
LinkedIn wil liever niet dat gebruikers het raadsel achter het algoritme ontfutselen, daarom verandert het regelmatig. Maar er is wel wat algemene informatie over bekend. Het algoritme werkt als een soort filter op basis van al jouw acties op LinkedIn. Het algoritme bepaalt dus niet zelf de waarde van een bijdrage op LinkedIn, maar meet de waarde af aan de interactie op een post. De tijd die gebruikers spenderen op jouw post (dwell time), het aantal likes en reacties bepalen mede de plaats die jouw post krijgt in de tijdlijn. Hoe meer likes en reacties, hoe waardevoller de post en dus hoe hoger de plek in de tijdlijn.
Zo wordt ook de tijdlijn in jouw app bepaald. De berichten die jij ontvangt in je dm, de felicitatie die jij stuurt op het jubileum van een ex-collega en die ene like op de post van een influencer, al jouw acties op het platform bepalen mede hoe LinkedIn er voor jou uitziet. Dat gebeurt op zo’n manier dat jij zo lang mogelijk op de app blijft hangen. Want dat is uiteindelijk het doel van elk socialmediaplatform.
Kun je je verzetten tegen het algoritme? In zekere zin niet, maar er zijn manieren om het systeem te omzeilen. Klik bijvoorbeeld op het belletje op het profiel van een gebruiker. Zo zorg je ervoor dat je geen enkele update van deze gebruiker mist. Ook als de bijdrage volgens de regels van het algoritme niet interessant genoeg was, krijg jij alsnog een melding van de update. Ook kun je de weergave van posts in je tijdlijn beïnvloeden door het sorteerproces te veranderen van ‘populair’ naar ‘recent’ (of andersom). Standaard staat de weergave op populair. Daardoor staat de populairste post dus altijd bovenaan jouw tijdlijn. Maar je kunt er zelf voor kiezen om de posts op chronologische weergave te zetten. Dan krijg je de updates op volgorde van plaatsen te zien.
Volg de 9-1 regel
Alles uit LinkedIn halen zit deels in de bijdragen die je deelt, maar deels ook in het netwerk dat aan jouw profiel verbonden is. Zorg dus dat je volgers hebt met interesse in de updates op jouw vakgebied. Want een netwerk vol ooms en tantes is wel gezellig, maar zakelijk gezien niet gunstig. Verder is het goed om de 9-1 regel aan te houden. Dat werkt zo: in 9 van de 10 bijdragen deel jij informatie of een inzicht met je volgers en in 1 van de 10 bijdragen kun je een gunst terugvragen. Je hoeft deze regel niet zo letterlijk te nemen, maar zorg wel voor een goede balans. Dus probeer in ongeveer 60% van de gevallen zichtbaar te zijn als expert door een kijkje in de keuken of tips te geven. In 30% van de gevallen deel je iets diepgaandere kennis, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper of artikel. En in de overige 10% kun je een oproep doen voor samenwerking of je volgers vragen om zich aan te melden voor een webinar bijvoorbeeld. Wat dat betreft is het een beetje geven en nemen, net als in de echte wereld.
Meer tips?
Wil jij meer tips over het vergroten van je bereik op LinkedIn? Of wil je weten hoe je de doelgroep kunt betrekken bij jouw online activiteiten? Dan ben je bij ons op het juiste adres! Wij bieden op maatgemaakte LinkedIn workshops voor communicatieprofessionals. Neem contact met ons op voor meer informatie.