Message house: rode draad voor veelkleurige communicatie
vrijdag 18 november 2022 | geschreven door Charlotte Nugter
Het message house is een praktische methode om in een aantal stappen samen met anderen een kernboodschappenhuis te formuleren. Het brengt perspectieven bijeen en slaat de brug naar je doelgroep. Dat maakt de methode heel effectief.
De messagehouse-methode is een hulpmiddel om uit te leggen waar je organisatie, project, programma of dienst voor staat, en wat je wilt bereiken. Het bevat de kernelementen die je nodigt hebt om je verhaal te vertellen, zonder dat het voorschrijft hoe en in welke volgorde. Het is de rode draad voor veelkleurige communicatie.
Een message house bestaat uit:
- Eén hoofdboodschap die kernachtig uitlegt waar je voor staat (dak);
- Drie ondersteunende boodschappen die je hoofdboodschap kracht bijzetten (pilaren);
- Bewijsvoering: feiten, cijfers, voorbeelden en quotes die je boodschappen onderbouwen (fundament).
Message house: de brug slaan tussen doel en doelgroep
Met de messagehouse-methodiek maak je in een aantal overzichtelijke stappen een kernboodschap waarbij je je eigen communicatiedoelen expliciet verbindt aan de opvattingen van je doelgroep. Want mensen onthouden informatie beter als deze aansluit bij hun ervaringen en overtuigingen. Een kernboodschap is effectief als deze de brug slaat naar je doelgroep.
Een message house helpt je in veel situaties:
- Bij een nieuwe fase in je werk, zoals de start van een project;
- Bij een belangrijk contactmoment, zoals een speech;
- Bij een mijlpaal, zoals het verschijnen van een onderzoeksrapport;
- Of als je te maken hebt met veel samenwerkingspartijen en stakeholders.
Interactieve sessie: komen tot een kernboodschappenhuis
Bij Tappan organiseren wij regelmatig interactieve sessies om te komen tot een effectief en gedragen kernboodschappenhuis. We begeleiden de sessie, en helpen ook vaak bij het uitwerken en vormgeven van de boodschappen tot een aantrekkelijk eindproduct.
Interesse?
Overweeg jij een messagehouse-sessie te organiseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee óf en hoe deze methode bijdraagt aan jouw communicatieopgave. Ook als je zelf een messagehouse-sessie wilt leren begeleiden, helpen wij je graag met trainingsmodules op maat.