Hoe livestream je het transport van een brug door Rotterdam? Nou zo!
woensdag 1 december 2021 | geschreven door Jeroen van der Hee
De Suurhoffbrug ligt zo’n 30 kilometer ten westen van Rotterdam, en verbindt Oostvoorne en de Maasvlakte met de A15 en de Botlek. De brug is verouderd, daarom legt Rijkswaterstaat een nieuwe verbinding aan. Tot die er is, ligt er een tijdelijke brug naast de oude Suurhoffbrug. Als communicatieadviseur kreeg ik de vraag om een livestream te verzorgen van het transport van die nieuwe brug. Een tof idee, maar ingewikkelder dan ik dacht…
In oktober 2020 kwam ik samen met collega Michelle bij het team van de Suurhoffbrug: wij waren verantwoordelijk voor de communicatie over de brug. De Suurhoffbrug is in 1973 gebouwd en niet bestand tegen de huidige hoeveelheid (en gewicht) van het verkeer van en naar de Maasvlakte. Daarom legt Rijkswaterstaat een nieuwe verbinding aan. Die moet er rond 2030 liggen. Om te zorgen dat de Suurhoffbrug tot die tijd veilig te gebruiken blijft, moest er een nieuwe, tweede brug naast worden geplaatst, om zo de lasten van het verkeer te verdelen.
Transport live uitzenden
Deze tweede brug is gemaakt op de werf in Krimpen aan den IJssel. In mei 2021 zou de brug moeten worden vervoerd van de werf naar de Maasvlakte. Wij als communicatieteam zagen hier een kans. Door dit transport live uit te zenden, boden we een alternatief voor het ter plekke kijken naar het transport, wat door corona niet mogelijk was. En het zou prachtig beeld opleveren, en dus aandacht voor het project!
Grote kleine problemen
Maar een livestream organiseren klinkt makkelijker dan het is. Door het weer veranderde de planning van het transport tot op het laatste moment. Dat vroeg het uiterste van alle betrokkenen, ook leveranciers. Ook wilden we de brug per se verlichten hebben tijdens het transport door Rotterdam. Dat zou een prachtig plaatje worden, zo’n reusachtig verlicht ding door de stad! Maar voor de aannemer (en daarmee ook wel voor Rijkswaterstaat) stonden planning en veiligheid op de eerste plaats. Dat matchte niet met de tijd die de opbouw van de verlichting van de brug zou kosten, en de installatie van een aggregaat. Door deze bezwaren leek het er vooraf op dat de brug niet verlicht zou worden. Het was aan ons als communicatiebureau om deze drempels weg te nemen. Dankzij veel overleggen en ideeën van de lichtleverancier kamen we uit bij een duurzame, elektrische accu in plaats van een aggregaat en kon de brug toch verlicht worden.
Groot succes
Het transport en de livestream waren een groot succes. Via het YouTube-kanaal van Rijkswaterstaat kon iedereen zien hoe de brug door ’s nachts door de stad voer en daarbij allerlei Rotterdamse blikvangers passeerde: de Van Brienenoordbrug, de Hef, de Erasmusbrug en de Botlekbrug. Tijdens de livestream van het transport waren er in totaal rond de 12.000 unieke kijkers, en dat op een nacht van zondag op maandag.
De volgende dag, na alle media-aandacht, keken nog eens 25.000 mensen de stream terug. In totaal had de stream meer dan 70.000 weergaven. Alle aandacht was te danken aan publiciteit: vooraf via de juiste kanalen, met voorfilmpjes, teasers en achteraf via aftermovies. De beelden van de Suurhoffbrug werden die week niet alleen door de landelijke media, maar ook internationaal opgepikt. Deze actie was met recht een groot succes te noemen!
Tips
-
Durf!
Iedereen bij Rijkswaterstaat - van het projectteam tot de communicatieafdeling - zag het vervoer van de Suurhoffbrug als kans. Namelijk: een kans om het grote publiek te laten zien dat Rijkswaterstaat hard werkt aan het in stand houden van belangrijke verbindingen. Dat betekende dat iedereen alles op alles zette om dit te laten slagen! -
Verzamel de beste mensen om je heen
We hadden een topteam van specialisten: van communicatie en techniek tot leveranciers en ondersteuning. Deze bedrijven hadden we tijdig aan boord om mee te denken en mee te werken aan de productie van een hoog niveau: Streammyevent (camera, streamingtechniek), RF Shows (verlichting van de brug), Eyecatcher de filmmakers (dronecamera), The Timewriters (timelapse) en Studio Retouched (fotografie). Door de kennis en creativiteit van deze experts wisten we tegenslagen en uitdagingen om te zetten in slimme oplossingen. -
Blijf flexibel en houd je hoofd koel
Deze twee bovenstaande punten zorgden ervoor dat we flexibel konden handelen op het moment zelf. We schrokken niet van onverwachte zaken, want we hadden alle expertise in huis om een goede afloop te garanderen.
Tip: naast de pr en livestreams maakten we ook een prachtige timelapse. Enjoy!